Søg i bloggen

mandag den 19. september 2011

Kage med få kalorier - Muffins med citron og hindbær

Hvis man - som jeg - helst ikke vil have for mange kalorier indenbords om dagen, er der jo rigtig mange muligheder for at bikse god og lækker mad sammen, hvor man stadig sparer på kalorierne. Der er rigeligt inspiration til aftensmad, frokost, morgenmad, man kan få slik og is uden særligt mange kalorier (her tænker jeg især på et mærke som ISIS) - men lige kage, synes jeg, er svært at bage med få kalorier. Derfor har jeg ofte - og sjældent med meget held - prøvet at lave "sunde" kager med få kalorier, gerne muffins, da de er lige til at tage med til eftermiddagslækkersulten.

I aften har jeg bagt disse, og mums, hvor blev de lækre. Tilpas søde og ok mættende takket være fuldkornshvedemelet. Jeg har kørt dem gennem en kalorietæller, og hver muffin indeholder sølle 148 kalorier - det er da til at have med at gøre! En plade Rittersport, f.eks., svarer til knap 4 af disse muffins.

Jeg har lavet dem med citron og hindbær, men man kan sagtens eksperimentere med andet fyld!




Ingredienser (8 muffins)
1 æg
50 g rørsukker
2 dl hvedemel
2 dl fuldkornshvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vanille
40 g smør
1 dl minimælk
Fintrevet skal af 1 citron
Saften af ½ citron
75 g frosne hindbær (NB! Skal ikke tøs op!) - eller flere, hvis du har lyst.

Pisk sukker og æg sammen. Smelt smørret i en gryde.

Bland mel (begge slags), bagepulver og vanille i en skål. Rør sammen med ægge-sukkerblandingen, smør, mælk, og citronsaft og -skal. Rør, til du har en ensartet dej.

Vend forsigtigt hindbærrene i dejen.

Fordel dejen i muffinsforme (med denne opskrift bliver der til ca. 8 muffins). Bag dem i ovnen ved 175 grader (varmluft) i ca. 20 minutter, til de er fine og gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar