Søg i bloggen

lørdag den 15. oktober 2011

Byggrød med bagte blommer og mandler

Jeg har taget en længere pause fra bloggen pga. travlhed på arbejde og med studie. Og så har jeg spist meget ude, så jeg har ikke fået kokkereret så meget.

Men her til formiddag prøvede jeg denne opskrift på byggrød med langtidsbagte blommer, som jeg havde set i Go' Morgen Danmark sidste uge (tror jeg). Den kommer fra de to fyre, som har startet deres egen Grødbar i København - super cool koncept, i øvrigt. Opskriften lød rigtig lækker, og den skuffede bestemt ikke. Det var virkelig lækkert. Blommerne fik jeg endda gratis. På mit arbejde har vi frugtordning, og i vores frugtkurv er der altid en masse blommer, som ingen spiser! Så jeg kunne få en stor pose blommer med hjem, kvit og frit.


Opskriften har jeg sakset fra Go' Morgen Danmarks hjemmeside, og justeret den i forhold til, hvad jeg brugte.



Ingredienser:
 250 g bygflager,
 4 dl letmælk,
 4 dl vand,
 1/2 tsk. havsalt,
 8 blommer,
 1 tsk. vanille
 2 spsk. flormelis,
mandler, groft hakkede

Blommerne skylles og flækkes. Fjern blommestenene og placer blommerne på en bageplade. FBland vanilje og flormelis godt sammen og drys udover blommerne. Bag blommerne i ovnen ved 100 grader i 90 min.

Tør­rist mandlerne på panden, til de får lidt farve.

Bygflagerne blandes med vand og mælk i en gryde og koges langsomt op. Rør godt i gryden og sluk for blusset, når grynene har optaget væden samt fået en grødet tekstur.

Server den varme byggrød med 4 halve bagte blommer, en håndfuld ristede mandler og en klat skyr i siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar