Søg i bloggen

torsdag den 29. september 2011

Bananmuffins med chokolade

Jeg fandt denne opskrift på bananmuffins på bloggen "Det skal smage af noget", og de så tilpas kalorielette og lækre ud til, at jeg måtte prøve dem af. Som sagt, så gjort! Min version af opskriften er lidt modificeret - jeg havde knap så mange bananer, jeg brugte derfor lidt mindre af de andre ingredienser, samt skyr i stedet for fromage frais.


Jeg er i det hele taget blevet fan af skyr her på det sidste, også i bagværk. Det er en meget god erstatning for fedtstof, og så har det også et højt indhold af protein. Og jeg synes det smager rigtig godt (jeg ved, at nogle ikke bryder sig om smagen af skyr). Det skal så siges, at smagen selvfølgelig ikke er så gennemtrængende i bagværk.

Hvor om alting er - muffins'ne blev rigtig gode. Sådan som jeg har fordelt dem i formene, vejer de ca. 65 g. stykket, hvilket svarer til ca. 130 kalorier pr. muffin. Så det er jo udemærket. Men til næste omgang tror jeg, at jeg vil undlade kokosmel og muligvis også droppe sukkeret, da bananerne og chokoladen gør, at de bliver rigeligt søde. Så jeg vil prøve dem af igen en anden gang og berette om resultatet.





Ingredienser (jeg fik til 11 muffins)
300 g mosede bananer
1 æg
100 g skyr
40 g rørsukker
200 g fuldkornshvedemel
40 g hakket mørk chokolade
30 g kokosmel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. salt

Bland de mosede bananer med æg og skyr. Tilsæt sukker. Pisk grundigt og tilsæt gradvist de øvrige ingredienser.

Fordel dejen i muffinsforme og bag ved 180 grader (varmluft) i ca. 20 minutter.

 Da der ikke er noget fedtstof i de her muffins, klæber de også meget let til papiret (hvis man bager dem i papirforme). Det hjælper dog rigtig meget at opbevare dem på køl og ikke spise dem, før de er kølet af. Så er papiret altså væsentligt lettere at få af. Men jeg tænker, at man evt. kan bruge nogle forme af metal/silikone, som man smører, og så helt undlader papiret?

Send mig endelig gerne jeres tips, tricks og ide til "sund" bagning. :) Jeg vil give mig i kast med müslibarer som det næste!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar